Maddecilik, özdekçilik
veya materyalizm, madde ve maddenin
hareketleri ile değişimleri haricinde hiçbir şeyin varolmadığına dair
felsefi teori sistemidir. Bu görüşü benimseyene maddeci, özdekçi veya
materyalist denir. Ayrıca Popüler kültürde materyalizm, maddi varlıklara
ve fiziksel rahatlığa ruhani değerlerden daha fazla önem verme
anlamında da kullanılır.
Materyalizm, dünya fikir tarihinde sistemli bir düşünce olarak ilk defa
Antik Yunanistan'da görülmektedir. Bu düşünce Yunan filozoflarından
Leukippos ve Demokritos tarafından felsefi bir sistem haline
getirilmiştir.
Materyalizm, varlık veya gerçeklik hakkında bir görüştür. Bu görüşe göre
varolan veya gerçek olan sadece maddedir. Madde evrenin asli veya temel
kurucu unsurudur. Sadece duyumlarla algılanabilen varlıklar, süreçler
veya muhtevalar vardır ve gerçektirler. Evren; zeka (hacmi ve ağırlığı
olmayan güç - Tanrı vb.), gaye ve nihai sebepler tarafından yönetilmez
veya yönlendirilmez.
Bu görüşe göre her şeyin kesin sebebi, maddi (cansız, zihni olmayan veya
belirli temel fiziki güçler) süreçler veya varlıklar(mekanizm)dır.
Zihni varlıkların, süreçlerin veya olayların yegane sebebi maddi
varlıklardır. Zihni varlıklar ise maddenin tezahürüdür ve maddesiz
varolamazlar. Doğaüstü hiçbir şey var değildir. Zihni (ilahi olduğu
varsayılan - ilahi olduğuna inanılan güçler; cin, şeytan, Tanrı vb...)
hiçbir şey var değildir.
Materyalistler fikrin (maddde olmayan şeyler) tezahürlerini, madde ve
maddenin hareketiyle (dönüşümüyle ya da kombinasyonuyla) izah ederler.
Eski atomculuk akımına dahil olanlardan yeni materyalistlere kadar bu
akımın esası değişmemiştir. Duyum, fikir, en yüksek idraklar, az çok
rakik bir maddenin hareketinden, uzvi vazifelerinden ve sinirlerin
hepsinin titreşimlerinin ürünüdür. Materyalizm ruhun (maddeden bağımsız
olduğu iddia ediliyorsa) varlığını ve metafiziksel güçlerin (cin,
şeytan, melek, tanrı vb.) varlığını kabul etmez.
Materyalizm, var veya gerçek olanı açıklayan bir görüştür. Her şey
hareket halindeki (dönüşüm, evinim) madde ile veya madde ve enerji
(maddenin ürünü) ile veya hu da (söz konusu edilen madde kavramına bağlı
olarak) sadece madde ile açıklanabilir; bütün niteliksel farklılıklar
niceliksel farklılıklara indirgenebilir. İlmin inceleyebileceği konular
metafizik değil, fizik veya maddi nesnelerdir. "O halde materyalizm,
maddecilik düşüncesini benimsemekle öz (ana unsur) varlığın madde
olduğunu, maddeden başka hiçbir cevherin (maddeden bağımsız)
bulunmadığını kabul eder. Ayrıca materyalizm, her türlü maddi ve manevi
(duygu, düşünce, enerji) gerçekliğin özünü ve temelini madde görür;
maddeyi hareketli ve alemde belli bir yer işgal etmiş ferdi varlıklar
gibi tasavvur eder."
Zihni varlıkların, süreçlerin, olayların yani her şeyin kesin sebebinin
madde ve maddenin deviniminin ürünü olduğunu; zihni (tanrısal) ve
doğaüstü hiçbir şeyin olmadığını; her şeyin hareket halindeki maddeyle
veya madde ve enerji ile açıklanabileceğini; bütün niteliksel
farklılıkların niceliksel farklılıklara indirgenebileceğini kabul
etmektedir. Kısacası materyalizm, her şeyi, her türlü olayı maddeye irca
etmekte maddenin bir yayılımı, açılımı, tezahürü olarak görmekte ve
maddenin (fizik) dışında hiçbir gerçeklik tanımamaktadır.
veya materyalizm, madde ve maddenin
hareketleri ile değişimleri haricinde hiçbir şeyin varolmadığına dair
felsefi teori sistemidir. Bu görüşü benimseyene maddeci, özdekçi veya
materyalist denir. Ayrıca Popüler kültürde materyalizm, maddi varlıklara
ve fiziksel rahatlığa ruhani değerlerden daha fazla önem verme
anlamında da kullanılır.
Materyalizm, dünya fikir tarihinde sistemli bir düşünce olarak ilk defa
Antik Yunanistan'da görülmektedir. Bu düşünce Yunan filozoflarından
Leukippos ve Demokritos tarafından felsefi bir sistem haline
getirilmiştir.
Materyalizm, varlık veya gerçeklik hakkında bir görüştür. Bu görüşe göre
varolan veya gerçek olan sadece maddedir. Madde evrenin asli veya temel
kurucu unsurudur. Sadece duyumlarla algılanabilen varlıklar, süreçler
veya muhtevalar vardır ve gerçektirler. Evren; zeka (hacmi ve ağırlığı
olmayan güç - Tanrı vb.), gaye ve nihai sebepler tarafından yönetilmez
veya yönlendirilmez.
Bu görüşe göre her şeyin kesin sebebi, maddi (cansız, zihni olmayan veya
belirli temel fiziki güçler) süreçler veya varlıklar(mekanizm)dır.
Zihni varlıkların, süreçlerin veya olayların yegane sebebi maddi
varlıklardır. Zihni varlıklar ise maddenin tezahürüdür ve maddesiz
varolamazlar. Doğaüstü hiçbir şey var değildir. Zihni (ilahi olduğu
varsayılan - ilahi olduğuna inanılan güçler; cin, şeytan, Tanrı vb...)
hiçbir şey var değildir.
Materyalistler fikrin (maddde olmayan şeyler) tezahürlerini, madde ve
maddenin hareketiyle (dönüşümüyle ya da kombinasyonuyla) izah ederler.
Eski atomculuk akımına dahil olanlardan yeni materyalistlere kadar bu
akımın esası değişmemiştir. Duyum, fikir, en yüksek idraklar, az çok
rakik bir maddenin hareketinden, uzvi vazifelerinden ve sinirlerin
hepsinin titreşimlerinin ürünüdür. Materyalizm ruhun (maddeden bağımsız
olduğu iddia ediliyorsa) varlığını ve metafiziksel güçlerin (cin,
şeytan, melek, tanrı vb.) varlığını kabul etmez.
Materyalizm, var veya gerçek olanı açıklayan bir görüştür. Her şey
hareket halindeki (dönüşüm, evinim) madde ile veya madde ve enerji
(maddenin ürünü) ile veya hu da (söz konusu edilen madde kavramına bağlı
olarak) sadece madde ile açıklanabilir; bütün niteliksel farklılıklar
niceliksel farklılıklara indirgenebilir. İlmin inceleyebileceği konular
metafizik değil, fizik veya maddi nesnelerdir. "O halde materyalizm,
maddecilik düşüncesini benimsemekle öz (ana unsur) varlığın madde
olduğunu, maddeden başka hiçbir cevherin (maddeden bağımsız)
bulunmadığını kabul eder. Ayrıca materyalizm, her türlü maddi ve manevi
(duygu, düşünce, enerji) gerçekliğin özünü ve temelini madde görür;
maddeyi hareketli ve alemde belli bir yer işgal etmiş ferdi varlıklar
gibi tasavvur eder."
Zihni varlıkların, süreçlerin, olayların yani her şeyin kesin sebebinin
madde ve maddenin deviniminin ürünü olduğunu; zihni (tanrısal) ve
doğaüstü hiçbir şeyin olmadığını; her şeyin hareket halindeki maddeyle
veya madde ve enerji ile açıklanabileceğini; bütün niteliksel
farklılıkların niceliksel farklılıklara indirgenebileceğini kabul
etmektedir. Kısacası materyalizm, her şeyi, her türlü olayı maddeye irca
etmekte maddenin bir yayılımı, açılımı, tezahürü olarak görmekte ve
maddenin (fizik) dışında hiçbir gerçeklik tanımamaktadır.